Home Thuis leren Zó gaan je kinderen leren zonder dwang

Zó gaan je kinderen leren zonder dwang

by Henri van der Dussen

Wat de ene dag nog een goed idee lijkt, is de andere dag al weer achterhaald. Gisteren adviseerden we nog om de kinderen mee te nemen naar een rivieroever, dit wordt inmiddels ook door instanties ontraden.

Geen probleem want die oever hebben we als kapstok gebruikt om een door F.Laevers wetenschappelijk bewezen ervaringsgerichte aanpak die betrokkenheid bij je kind genereert te verduidelijken. Het aantal wegen dat naar Rome leidt is oneindig. Als je het doel van die oever snapt, dan is het makkelijk om zelf een alternatief te bedenken.

Stel dat je de blog van 22 maart al in actie hebt gezet en de achterkant van de kastdeur dus al vol hangt met foto’s van die oever. Deze stand van zaken  noemen we even “Wapenstilstand A”. Afgekort WA.

Stel dat je vandaag aanhaakt dan hebt je die rubber laarzen nog niet aangeschaft en noemen we je situatie “Wapenstilstand B”. Afgekort WB.

In beide situaties (WA+WB) informeer je bij je kind hoe het er voor staat met het reguliere werk (het huiswerk van school). Klop vriendelijk aan, vroeg of laat doet er misschien wel iemand open. Zet vooral geen voet tussen de deur. Vermijd strijd. Vermijd ook uitdrukkingen als “het is voor je eigen bestwil” of “wij zouden ook liever naar ons werk gaan”.

Hoe ga je verder in situatie Wapenstilstand A? Betrek anderen waarmee je kind nog geen strijd heeft gehad over schoolse taken bij de woordenwolk op de kastdeur.

Vraag hen mee te denken. Ideaal zou zijn als je kinderen bellen of appen met bijvoorbeeld hun grootouders over hun ervaring bij die rivier. Vriendelijke communicatie (met zoveel mogelijk mensen, wie dan ook) maakt stofjes vrij in de hersenen die het leren bevorderen en voorkomt aversie tegen de schoolse setting.                     

 Zie F. Laevers: Ervaringsgericht gesprek. Die goeie stofjes verdwijnen als sneeuw voor de zon als je kind zich gedwongen voelt. Als je wel iets ziet in dit stofjesverhaal dan kun je nog meer inspiratie vinden bij Luc Stevens

Vergeet niet de output van bijvoorbeeld grootouders op die kastdeur te plakken? 

 Het liefst in de verwoording van je kind maar ga dus zoals gezegd niet pushen. 

Stel dat je vandaag aanhaakt dan noemen we je situatie Wapenstilstand B .

Concreet:

-Ook hier, betrek anderen bij het proces. Bijvoorbeeld via deze blogs. 

-Laat ze bellen met oma over de weersverwachting 

-Laat ze foto’s zien van een zonnewijzer (die op verschillende tijden zijn genomen)

-Vraag aan oma of ze een A4-tje op een plankje lijmt en in het midden een grote spijker slaat. Gelukt? Dit een oeroud natuurfilosofisch instrument, een  gnomon.

-Vind een manier om de gnomon  in de buurt van je kind te krijgen. Er ontstaat dan een ‘leeromgeving’ .

-Fixeer de gnomon met een lijmklem  in de zonnige vensterbank. Zet de kookwekker op 15 minuten en doe de truc die je op de foto ziet. Oma kan het ook in eigen hand houden en foto’s van dat schaduwenspel sturen naar je kind. Dan onstaat er ook een leeromgeving.

– Maak weer een woordweb op de achterkant van een kastdeur (Zie de blog  van 22 maart)

-F. Laevers  zou aanraden: Maak de leeromgeving rijker  (bv. een liniaal voor het grijpen leggen zodat je kind schaduwlengtes zou kunnen meten. Doe het eventueel zelf. Wees een voorbeeld van opmerkzaamheid, wees een ‘model’ maar trek je kind niks uit handen)

-F. Laevers zou aanraden: Ruimte voor initiatief bieden (bv. Misschien wil je kind zelf een grote gnomon maken in de tuin)

-F. Laevers  zou aanraden: Gesprek op gang houden. Open vragen stellen. Controlevragen blazen de waakvlam uit. Hypotheses vooral respecteren.  Boekenwijsheid die te vroeg ingebracht wordt kan de waakvlam doven. 

-In een ideaal geval kan deze gnomon de gemoederen 365 dagen bezig houden. Want er zit mooie antieke wiskunde verstopt in die gnomon. En de zomertijd gaat nieuwe vragen oproepen.

Scholen zouden er iets voor over hebben als ze tijd zouden hebben om de opmerkzaamheid op elke zonnige dag met een gnomon aan te scherpen. Maria Montessori propageerde dit ‘kosmische’ onderwijs. 

Lees meer

Leave a Comment