Home TMA Prisma scholen: talentdialoog met starters in het onderwijs

Prisma scholen: talentdialoog met starters in het onderwijs

by Gerbrand van Enk
talentdialoog door gecertificeerde TMA professionals

Hoe krijgen wij meer zicht op de ontwikkelmogelijkheden van medewerkers? En hoe past dat binnen ons huidig personeelsbeleid en gesprekkencyclus? Het antwoord op die vragen vonden wij via KIEM Institute in de Talent en Motivatie analyse (TMA). Wij delen graag onze ervaringen van de afgelopen periode.

Pilot: talentdialoog met schoolleiders en bestuurders

Bij Prisma zijn we niet over een nacht ijs gegaan. Voor de keuze voor KIEM en de TMA hebben we eerst een uitgebreide pilot gedraaid. Alle schoolleiders en bestuurders namen daarin deel. Met iedereen is de talentdialoog gevoerd. Wat zijn jouw drijfveren en talenten? In een teamdag leerden de mensen vervolgens over elkaars drijfveren en talenten. Hoe werken wij met elkaar samen? Deze ervaring betekende dat we afgelopen voorjaar besloten bij Prisma Scholen met de TMA te gaan werken.

Talentdialoog met starters eerst

In eerste instantie kiezen wij ervoor om dit instrument in te zetten voor de startende leerkrachten in onze organisatie. We vinden het namelijk belangrijk dat zij goed begeleid worden in de eerste jaren dat zij werkzaam zijn bij ons. We hechten niet voor niets een groot belang aan kwaliteit. En we weten dat veel leraren in de eerste jaren afhaken zonder die begeleiding. Zo zorgen wij dat Prisma Scholen voor starters een goede keuze is.

Inzet professioneel instrument TMA

De inzet van een vernieuwd instrument als de TMA is daarin onontbeerlijk. Het maakt vraagstukken zichtbaar en koppelt een universele ‘taal’ aan de wijze waarop mensen met elkaar omgaan. De methode biedt bovendien de mogelijkheid om mensen én de organisatie echt verder te helpen met veel verschillende tools.

TMA in eigen beheer nemen: certificering

Het voeren van de professionele talentdialoog is echter een vak. Daarvoor hebben wij bij Prisma Scholen vijf mensen speciaal laten opleiden door KIEM. Onze TMA professionals (zie de foto!)

Deze vijf collega’s zijn in het najaar opgeleid door Gerbrand van Enk van KIEM Institute tot TMA professional. Een intensieve training waarin we geleerd hebben hoe de analyses tot stand komen. Maar ook hoe wij hier de juiste vragen bij kunnen formuleren en hoe we uiteindelijk in gesprek kunnen met de medewerkers.

Drie dagen met theorie, veel oefenen en reflecteren op jezelf en elkaar. Drie dagen ook waarin de TMA terminologie je soms om de oren vloog. ‘Zo, jij scoort zeker laag op orde en structuur?’ als de spullen van één van de deelnemers over de hele tafel verspreid lagen en de persoon het verslag dat hij nodig had niet kon vinden. Dat dit soort grappen gemaakt konden worden geeft ook aan dat de sfeer in de groep prettig en vertrouwd was. De trainer had hier zeker een belangrijke rol in.

Volgende stap: aan de slag

We hebben met elkaar het nieuwe proces goed besproken en beschreven. De momenten en de manier zoals wij de TMA in gaan zetten in onze organisatie. Eerst dus bij die startende leerkrachten, maar op termijn zeker ook breder. Met veel enthousiasme gaan wij er mee aan de slag!

Lees meer